اقتصاد و مدیریت

اقتصاد و مدیریت
 
به دنیای اقتصاد خوش آمدید

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محمد جواد اکبری


به گزارش ایسنا، محمد رضا فرزین امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: برای اجرای فاز دوم باید با مجلس به توافق برسیم، به کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادیم و قرار است مجددا با حضور در این کمیسیون در راستای چگونگی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به توافق برسیم.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در صورت ادامه گام اول، یارانه نقدی کاهش نیافته و هیچ فردی از دریافت یارانه نقدی حذف نمی‌شود و شرایط باید به گونه‌ای باشد که منابع لازم برای پرداخت یارانه نقدی به دولت فراهم باشد.

فرزین خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود سالانه 40 هزار میلیارد تومان به خانوارها یارانه نقدی پرداخت می‌شود، بنابراین اگر بخواهیم گام اول را ادامه دهیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که این منابع تامین باشد.

سه سناریو برای قیمت بنزین

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا هفت برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی درست است، گفت: با احتساب این که بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد و قیمت گاز 75 درصد سبد صادراتی باشد سه سناریو طراحی کردیم که در سناریوی سوم قیمت بنزین به 2160 تومان می‌رسید اما احساس کردیم که درمجلس شرایط برای ارائه سناریوی سوم مناسب نیست و سناریوی اول را مطرح کردیم که در این سناریو قیمت بنزین به 1060 تومان می رسد.

فرزین در مورد درآمدهای هدفمندی در سال 91 گفت: میزان درآمدها تقریبا مطابق با درآمدهای سال 90 بوده است چرا که تغییری در قیمت حامل‌ها نداشتیم.

وی با بیان این‌که آنچه در لایحه بودجه سال 92 در قالب ردیف 120 هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده مربوط به سناریوی اول وقیمت بنزین 1060 تومانی است خاطرنشان کرد: در این سناریوها رقم دقیقی برای یارانه نقدی برآورد نشده است و رقم یارانه 250 هزار تومانی مربوط به سناریوی سوم است که در آن قیمت بنزین به 2160 تومان می‌رسد.

فرزین تفاوت این سه سناریو را در نرخ ارز اعلام و تصریح کرد: در سناریوی اول مبنای محاسبه قیمت حامل‌های انرژی نرخ ارز 1226 تومانی است.

وی افزود: در سال 91 حدود 31 هزار میلیارد تومان ازخانوارها در قالب اصلاح قیمت‌ها دریافت کرده‌ایم.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این که در آستانه انتخابات قرار داریم و مباحث بسیاری در خصوص اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در نقاط ضعف و قوت آن مطرح می شود تصریح کرد:‌ تقریبا کمتر کاندیدای ریاست جمهوری‌ای بر اهمیت و ضرورت اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکید نمی‌کند و می توان گفت اکثر کاندیداها به دنبال ادامه اجرای این قانون هستند که نشان از مورد قبول واقع شدن قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در افکار عمومی دارد.

وی با تاکید بر این‌که افکار عمومی مدافع و خواهان اجرای این قانون است، تصریح کرد:‌ قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با اهداف مشخص در اقتصاد کشور آغاز شد و در تاثیر اجرای این قانون بر مدیریت مصرف انرژی هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. فرزین با بیان این‌که از ابتدای اجرای قانون تا پایان سال 90، 17.5 میلیارد دلار صرفه جویی انرژی در کشور صورت گرفت که ناشی از اجرای مناسب بود، گفت: قیمت حامل‌های انرژی طی 28 ماه گذشته هیچ تغییری نکرده است.

بهبود توزیع درآمد در کشور پس از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با اشاره به بهبود ضریب جینی و نسبت درآمد 10 درصد اغنیا به 10 درصد قشر ضعیف جامعه گفت: در سال 90 اتفاق عظیمی افتاد و ضریب جینی در شهر و روستا بهبود یافت. همچنین برای اولین بار نسبت درآمد 10 درصد اقشار بالای جامعه به 10 درصد اقشار ضعیف به زیر 10 درصد (9.38 درصد) رسید که نشان از بهبود توزیع درآمد در کشور پس از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دارد.

اصلاح الگوی مصرف انرژی در خانوارها

وی با اشاره به این‌که تا پیش از اجرای قانون همیشه رشد مصرف انرژی در خانوارها بیشتر از بنگاه‌های تولیدی بود، گفت: در پی اجرای قانون با همکاری مردم و افکار عمومی الگوی مصرف خانوارها اصلاح شد. فرزین مهمترین دلیل موفقیت دولت در اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها را همراهی مردم و افکار عمومی اعلام کرد.

پرداخت 91 هزار میلیارد تومانی از سوی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها

وی اضافه کرد: برخی منتقدان اعلام می‌کنند که اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها باعث کسری بودجه شده و برای پرداخت یارانه نقدی دولت از بانک مرکزی استقراض کرده است.

فرزین اظهار کرد: تا پایان سال 1391 سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها 91 هزار میلیارد تومان پول در قالب یارانه نقدی کمک به تولید و ... پرداخت کرده است که دولت برای پرداخت این مبلغ در سه ماهه ابتدای اجرای این قانون در سال 89 ، 9 هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی گرفته است.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت:‌ از مبلغ 9 هزار میلیارد تومان سه هزار و 300 میلیارد تومان به بانک مرکزی بازپرداخت شده و 5700 میلیارد تومان باقی مانده است که میزان مطالبات دولت از دستگاه‌های مرتبط با اجرای قانون بسیار بیشتر از این مبلغ است.

آثار تورمی هدفمندی تخلیه شده است

فرزین با تاکید بر این‌که پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش نقدینگی نشده است، افزود: در واقع با اصلاح قیمت‌ها از مردم پول گرفته‌ایم و به آن‌ها پرداخت کردیم.

وی با اشاره به این‌که از سال 84 تا 90 کمترین نرخ رشد نقدینگی مربوط به سال 90 و معادل 19.4 درصد بوده است، گفت: همچنین کمترین نرخ رشد پایه پولی در این سال‌ها مربوط به سال 90 و معادل 11.4 بود.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با تاکید بر این‌که آثار تورمی اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تا پایان سال 90 بر اقتصاد تخلیه شده است، گفت: در دی ماه 90 تورم نقطه به نقطه و سالانه برابر شد و پس از آن شوک ارزی در شهریور و بهمن ماه 90 باعث نوسانات قیمتی شد.

تورم انباشته سال‌های اخیر و تحریم‌ها دلایل نوسانات ارزی

فرزین با اشاره به این‌که برخی نوسانات ارزی را به هدفمندی‌ یارانه‌ها منتسب می‌کنند که درست نیست، گفت: اگر قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا نمی‌شد 17.5 میلیارد دلار منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف انرژی از کجا به دست می‌آمد. وی گفت: بخشی از نوسانات نرخ ارز در سال 90 مربوط به تورم انباشته سال‌های اخیر بوده و بخشی نیز مربوط به تحریم‌ها است زیرا دشمنان بر بحث‌های پولی و مالی متمرکز شده‌اند. با پتانسیل پایگاه‌های اطلاعاتی حذف افراد از دریافت یارانه خطا دارد دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که در خصوص حذف خانوارها از دریافت یارانه نقدی مباحثی مطرح می شود، گفت: برای پرداخت یارانه نقدی مطالعات زیادی انجام داده‌ایم و در ابتدا اقدام به خوشه بندی کردیم. فرزین افزود: با مطالعات انجام شده به این جمع بندی رسیدیم که به همه افرادی ثبت نام کرده‌اند یارانه پرداخت و برای حذف افراد از روش خود انصرافی استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که از آن زمان تاکنون به دنبال تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی هستیم،تصریح کرد: نمی توان بیش از 20 درصد از خانوارها را از پرداخت یارانه نقدی حذف کرد.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: اگر بخواهیم اقدام به شناسایی افراد کنیم دو نوع خطا وجود دارد اول این که افرادی که مستحق دریافت یارانه نقدی هستند تشخیص ندهیم که در این بخش حدود پنج درصد خطا وجود دارد از سوی دیگر نیز ممکن است نتوانیم افرادی را که مستحق نیستند شناسایی کنیم. بنابراین درحال حاضر با توجه به پتانسیل پایگاه‌های اطلاعاتی موجود امکان حذف افراد وجود ندارد اما امیدواریم با اجرایی شدن طرح تحول مالیاتی که در آن بر روی ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی تاکید شده است بتوانیم نظام شناسایی را تقویت کنیم.

چگونگی حمایت از تولید در جریان اجرای قانون

فرزین با بیان این‌که در جریان اجرای قانون از چند روش برای حمایت از تولید استفاده کرده‌ایم، خاطرنشان کرد:‌ یکی از روش‌ها در نظر گرفتن قیمت تبعیضی برای بخش تولید بود و برای اولین بار قیمت انرژی را برای خانوارها بالاتر از قیمت انرژی برای بنگاه‌ها در نظر گرفتیم و درکنار این روش سهمیه‌ بنزین و گازوئیل را برای بخش حمل ونقل که نقش مهمی در چرخه تولید دارد در نظر گرفتیم. وی با اشاره به حمایت بیش از صد میلیارد تومانی از کشتیرانی در سال گذشته و اختصاص سوخت ارزان به کشتیرانی اظهار کرد: اگر به بخش تولید سهمیه حامل‌های انرژی اختصاص ندهیم درآمد بیشتر می شود و می توانیم پرداخت نقدی به این بخش داشته باشیم اما از اول هم معتقد بودیم که پرداخت نقدی به تولید هم مشکل است.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها درباره اختصاص 30 درصد از منابع مربوط به هدفمندی‌ یارانه‌ها به بخش تولید که در قانون آمده است، اظهار کرد: در جلسات مشترک دولت با مجلس در مورد 30 درصد هیچ ابهامی وجود نداشت و با اختصاص این میزان به بخش تولید موافق بودیم اما مسئله چگونگی اختصاص این میزان منابع به این بخش بود. فرزین با بیان این‌که این موضوع باید حل شود، تاکید کرد: در سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز نیاز نقدینگی در واحدهای تولیدی افزایش یافت و در صندوق توسعه به دنبال برطرف کردن این نیاز بودیم. وی با تاکید بر این‌که مسائل و مشکلات تولید تنها مربوط به اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها نبوده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر نوسانات نرخ ارز برخی مشکلات بخش تولید ریشه تاریخی داشته در کنار تحریم‌ها مسئله ساز شده است.

هر طرح اقتصادی پیامدهای مثبت و منفی دارد

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که هر طرح اقتصادی پیامدهای مثبت و منفی دارد، تصریح کرد: هیچ طرح اقتصادی وجود ندارد که تمام پیامدهای آن مثبت باشد و در واقع ارزیابی ما از یک طرح باید با توجه به اهداف باشد. فرزین با تاکید بر این‌که هدف از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها برقراری عدالت و مدیریت مصرف انرژی بود گفت: همزمان نگران تولید بودیم و باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که با حداقل هزینه می‌توانیم اهداف را محقق کنیم. وی با بیان این‌که اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها باعث افزایش نقدینگی نشد، تاکید کرد: این که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی محصولات انرژی‌بر در کشور گران می‌شوند و رقابت آن‌ها مشکل می‌شود جزو ذات طرح بوده و در درون آن نهفته است. فرزین اضافه کرد: معتقدیم بخشی از تورم سال 90 ناشی از هدفمندی‌ یارانه‌ها بوده و اگر فرض کنیم که کلیه تورم این سال ناشی از هدفمندی‌ یارانه‌ها بوده که این گونه نبوده است سقف آن 10 درصد بود است زیرا در آن سال هم نوسانات قیمت ارز و هم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی را داشته‌ایم. دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که این مسائل ربطی به مدیریت طرح ندارد، افزود: مدیریت ما آنجا موثر بود که جلوی انتظارات تورمی را در کشور گرفتیم و افزایش قیمت‌ها را عقب انداختیم.

در سال گذشته یک ریال هم برای اجرای قانون استقراض نکرده‌ایم

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره عملکرد اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در سال گذشته و استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی تاکید کرد: در سال گذشته حتی یک ریال هم برای پرداخت یارانه نقدی استقراض نکرده‌ایم. فرزین با بیان این‌که منابع هدفمندی‌ شامل دو بخش است، گفت: بخشی از این منابع مربوط به اصلاح قیمت‌ حامل های انرژی است که ما کسب می‌کنیم و بخش دیگر مربوط به ردیف های بودجه‌ای است که مجلس در بودجه لحاظ می‌کند. دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که در سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: البته همان طور که اعلام کردم حمایت ما از تولید به صورت نقدی نیست و با اطمینان اعلام می‌کنم که برای اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها یک ریال کسری نداشته‌ایم و از جایی استقراض نکرده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته درآمدها و هزینه‌های مربوط به اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تغییری نکرد.

برای اجرای گام دوم باید هم جهت باشیم

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که برای اجرای گام دوم همه باید هم نظر و هم جهت شویم، اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم گام دوم را اجرا کنیم همگی باید بپذیریم که شرایط برای ورود به اجرای مرحله دوم قانون مناسب است.

پاسخ به سوال خبرنگاران

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا ایرانیان خارج از کشور هنوز یارانه نقدی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تمام افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند از طریق داخل کشور این مبلغ را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر هیچ ایرانی خارج از کشور از طریق خارج از کشور نمی‌تواند یارانه دریافت کند و اگر اسم مشخصی دارید می توان این روند را پیگیری کرد.

تکذیب کاهش یارانه نقدی

فرزین درباره صحبت‌های مطرح شده مبنی بر کاهش یارانه نقدی مرحله اول، اعلام کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای کاهش یارانه نقدی ندارد و این امر را تکذیب می‌کند.

عدم تغییر قیمت حامل‌های انرژی در صورت اجرایی نشدن گام دوم

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها درباره چگونگی تغییر قیمت حامل های انرژی گفت: این مسئله بستگی به توافق دولت ومجلس دارد اگر وارد گام دوم شویم به طور قطع قیمت حامل های انرژی افزایش یافته و میزان یارانه نقدی افزایش می یابد. وی افزود: اگر وارد گام دوم نشویم میزان یارانه نقدی و قیمت حامل‌های انرژی تغییر نمی‌کند.

بنزین 3000 تومانی نخواهیم داشت

فرزین در پاسخ به این سوال که بنزین 3000 تومانی از چه زمانی وارد بازار می شود اظهار کرد: اصلا بنزین 3000 تومانی نخواهیم داشت.

قیمت نان افزایش نیافته که یارانه پرداخت شود

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای پرداخت یارانه نان ندارید؟ تصریح کرد: در سال گذشته قیمت نان افزایش یافت و برای کمک به مردم یارانه نقدی پرداخت شد اما در سال جاری قیمت نان افزایش پیدا نکرده که یارانه به آن تعلق بگیرد. در اجرای گام دوم در مدیریت نقدینگی سازمان هدفمندی‌ بیشتر دقت شود وی با بیان این‌که اهداف هدفمندی‌ یارانه‌ها در کشور محقق شده و به خوبی توسط دولت مدیریت شده است، گفت: به نظر من در اجرای گام دوم باید در حوزه مدیریت نقدینگی سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها دقت بیشتری به خرج دهیم به دلیل این‌که روند کسب درآمدها در سیستم طولانی است. فرزین تاکید کرد:‌همچنین معتقدم برای اجرای گام دوم باید بر آماده سازی افکار عمومی متمرکز شویم. دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با بیان این‌که در قانون مشخص شده که منابع قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها صرف چه بخش‌هایی شود، تصریح کرد: در ماده هشت قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها 30 درصد از منابع باید به بخش تولید برای بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص یابد که دولت بخش عمده‌ای از این منابع را با قیمت‌های تبعیضی و یا در نظر گرفتن سهمیه برای بخش حمل ونقل اختصاص داده است.

طبق مصوبه کمسیون تلفیق میزان یارانه نقدی 30 هزار تومان می‌شود

وی با اشاره به این‌که برای تجدیدنظر در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق درباره منابع اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با مجلس در حال مذاکره هستیم، گفت:‌ از سوی مجلس اعلام شده که فرصتی به این موضوع اختصاص داده می‌شود تا دوباره نظرات‌مان را مطرح کنیم و امیدواریم که این رقم اصلاح شود. فرزین با بیان این‌که با مصوبه فعلی میزان یارانه نقدی 30 هزار تومان می‌شود و امیدواریم مشکل در مذاکرات حل شود، تاکید کرد: همان طور که اعلام کردم دولت هیچ برنامه‌ای برای کاهش یارانه نقدی و افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در صورت عدم ورود به گام دوم ندارد. دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: چارچوب اجرای فاز دوم همانند فاز اول است به گونه‌ای که قیمت‌ها را اصلاح کرده و منابع حاصل از آن را به مردم پرداخت می‌کنیم.

پرداخت 6000 میلیارد تومان تسهیلات ریالی در سال91

وی درباره میزان منابع ارزی صندوق توسعه که در سال گذشته در مرکز مبادلات به ریال تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 20 درصد از منابع را می‌توانستیم به صورت ریالی تسهیلات پرداخت کنیم و با توجه به تغییر در مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت 20 درصد از منابع ورودی در سال 91 به صورت ریالی به مرکز مبادلات اعلام کردیم که متناسب با نیاز ریالی اقدام به تبدیل ارز به ریال می‌کنیم که در این راستا 6000 میلیارد تومان منابع به صورت ریالی به بخش صنعت و کشاورزی پرداخت کنیم که بخش عمده آن از طریق مرکز مبادلات ارزی به ریال تبدیل شد.

فرزین اظهار کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در سال جاری 20 درصد منابع صندوق به صورت ریالی تسهیلات داده می‌شود.


تاریخ درج خبر : 1392/2/15



.: Weblog Themes By Pichak :.



آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 23179
تعداد مطالب : 44
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات پیامکی
استخاره آنلاین با قرآن کریم



تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • آی تی ایران
  • سرکه